De Courier is een varend monument gebouwd in 1893 voor het vervoer van kaas over de voormalige zuiderzee.
COURIER GESCHIEDENIS
1893 Courier gebouwd bij Gebr. Mulder in Vierverlaten Groningen, voor fa de Jong kaasexporteur te Hoorn.
1902 Vestiging van de “Hoornsche binnenlandsche vaartondernemening de Courier”. De fa de Jong brengt de Courier onder in een aparte NV om “de aansprakelijkheid bij eventuele schade te beperken. Nu toch zal nooit meer verloren kunnen worden dan het kapitaal der NV en daardoor bereikten we al direct goedkoopere assurantie.”
In de akte staat oa; het schip heeft 1 mast, 1 giek, 2 zwaardlieren met toebehoren en een volledige kaastelling.
De schipper in die tijd was J. Ridderrikhoff en het schip behoorde thuis te Hoorn.
1906 40 jarig jubileum schipper Ridderikhoff.
1910 Joh M Ridderikhof gaat met pensioen en zijn broer D. Ridderikhof volgt hem op als schipper maar helaas zo staat te lezen in de notulen van de jaarvergadering moest deze na voortdurend wangdrag worden ontslagen. Dit is het eerste jaar dat het schip een negatief resultaat boekt.
1913 Courier komt te koop
1915 1ste wereld oorlog munitieschip
1918 Beurtvaart tussen Nieuwe-Tonge – Rotterdam met tussengelegen plaatsen via Voornsekanaal of het Spui ook via Dordrecht vise-versa. Eigenaar H. Waling
1920 Schipper Cornelis Roukema koopt de Courier van H Waling.
1928 Het schip krijgt een 30 pk Hollandia motor bij Smit en co in Kinderdijk en de mast wordt 3 meter ingekort en er worden 2 reven verwijderd.
1931 Op 16-2-1931 gekocht van schipper Roukema door H.M. van den Ouden te Ooltgensplaat. Deze heeft samen met zijn vrouw en 2 dochters op de Courier gevaren tot 1958. Tot 1936 hebben ze voornamelijk op België gevaren mn naar Antwerpen. Daarna hebben ze door heel Nederland gezworven met allerlei soorten vracht.
1944 Door Duitsers in beslag genomen en gezonken bij Tienhoven aan de Lek toen ze bij extreem hoge waterstand over een wrak voeren.
1945 Gelicht door Hendrik van den Ouden samen met zijn broer, op de klassieke manier met een zijspek in het gat. Opnieuw opgebouwd op de werf in Willemstad en voorzien van een nieuwe Hollandia gloeikopmoter van 30pk. Het houten achteronder is vervangen door een ijzeren paviljoen.
1953 Tijdens de watersnoodramp brengt van den Ouden met de Courier 600 flessen melk naar Ooltgensplaat en vaart daarna op en neer met zandzakken.
1958 Verkocht aan Dhr Vermeer te Hoogvliet.
1968 Als werkschip in Spijkenisse.
1980 “Herontdekt” door Paul in de grachten van Amsterdam alwaar de Courier toen lag als woonboot.
1989 Eindelijk weer te koop en betaalbaar voor Paul maar er zaten wel 5 gaten in de bodem. Eigenlijk was het alleen maar het casco wat over was.
1994 Na een grondige restauratie van 5 jaar weer zoveel mogelijk teruggebracht in haar oude staat en ingericht voor haar huidige functie het zeilen met 12 passagiers. Eerst vanuit Monnickendam en later vanuit Hoorn.
2001 Edam is de thuishaven van 2001 tot 2008. Nog steeds varende met gasten; maar met als uitgangspunt “de ervaring van een impressionistisch schilderij liive” voor deelnemers en toeschouwers.
2005 Na veel gesnuffel in archieven, musea, boeken enz komt bijna de gehele geschiedenis komt boven water compleet met foto.
2006 De nazaten van JM Ridderikhof komen aan boord voor een zeiltocht vanuit Edam naar Hoorn. Alwaar ze ook de Riddekhofpanden bezoeken.
2009 Verzeild in Friesland, 3 jaar in een jachthaven aan het Sneekermeer. Schipper Paul herstelt van een schouderblessure en kan jammer genoeg niet meer met gasten zeilen.
2012 Courier terug in Groningen.
2023 130 jaar Courier.