kaastjalk Courier

kaastjalk  courier voor kaaspakhuis van fa de Jong Hoorn
Courier aan het Venidse in Hoorn

De Courier is een varend   monument gebouwd in 1893 voor het vervoer van kaas   over de voormalige zuiderzee.

Het schip is gebouwd bij   scheepswerf Mulder in   Vierverlaten (Groningen).
Het heeft   zo’n 70 jaar als vrachtschip   door de Nederlandse en   Belgische wateren  gezworven.
In 1989 is het, zwaar verwaarloosd, gekocht door Paul van t Net die het geheel eigenhandig en met veel liefde heeft gerestaureerd.
Courier is gebouwd als kaastjalk voor fa de Jong in Hoorn.

COURIER GESCHIEDENIS

1893                   Courier gebouwd bij Gebr. Mulder in Vierverlaten Groningen, voor fa de Jong kaasexporteur te Hoorn.

1902                 Vestiging van de “Hoornsche binnenlandsche vaartondernemening de Courier”. De fa de Jong brengt de Courier onder in een aparte NV om “de aansprakelijkheid bij eventuele schade te beperken. Nu toch zal nooit meer verloren kunnen worden dan het kapitaal der NV en daardoor bereikten we al direct goedkoopere assurantie.”

In de akte staat oa; het schip heeft 1 mast, 1 giek, 2 zwaardlieren met toebehoren en een volledige kaastelling.

De schipper in die tijd was J. Ridderrikhoff en het schip behoorde thuis te Hoorn.

 

1906                 40 jarig jubileum schipper Ridderikhoff.

 

1910                 Joh M Ridderikhof gaat met pensioen en zijn broer D. Ridderikhof volgt hem op als schipper maar helaas zo staat te lezen in de notulen van de jaarvergadering moest deze na voortdurend wangdrag worden ontslagen. Dit is het eerste jaar dat het schip een negatief resultaat boekt.

1913                  Courier komt te koop

 

1915                 1ste wereld oorlog munitieschip

 

1918                    Beurtvaart tussen Nieuwe-Tonge – Rotterdam met tussengelegen plaatsen via Voornsekanaal of het Spui ook via Dordrecht vise-versa. Eigenaar H. Waling

1920                 Schipper Cornelis Roukema koopt de Courier van H Waling.

1928                 Het schip krijgt een 30 pk Hollandia motor bij Smit en co in Kinderdijk en de mast wordt 3 meter ingekort en er worden 2 reven verwijderd.

1931                    Op 16-2-1931 gekocht van schipper Roukema door H.M. van den Ouden te Ooltgensplaat. Deze heeft samen met zijn vrouw en 2 dochters op de Courier gevaren tot 1958. Tot 1936 hebben ze voornamelijk op België gevaren mn naar Antwerpen. Daarna hebben ze door heel Nederland gezworven met allerlei soorten vracht.

 

1944                   Door Duitsers in beslag genomen en gezonken bij Tienhoven aan de Lek toen ze bij extreem hoge waterstand over een wrak voeren.

 

1945                   Gelicht door Hendrik van den Ouden samen met zijn broer, op de klassieke manier met een zijspek in het gat. Opnieuw opgebouwd op de werf in Willemstad en voorzien van een nieuwe Hollandia gloeikopmoter van 30pk. Het houten achteronder is vervangen door een  ijzeren paviljoen.

 

1953                 Tijdens de watersnoodramp brengt van den Ouden met de Courier 600 flessen melk naar Ooltgensplaat en vaart daarna op en neer met zandzakken.

 

1958                   Verkocht aan Dhr Vermeer te Hoogvliet.

 

1968                   Als werkschip in Spijkenisse.

 

1980                   “Herontdekt”  door Paul in de grachten van Amsterdam alwaar de Courier toen lag als woonboot.

 

1989                   Eindelijk weer te koop en betaalbaar voor Paul maar er zaten wel 5 gaten in de bodem. Eigenlijk was het alleen maar het casco wat over was.

 

1994                   Na een grondige  restauratie van 5 jaar weer zoveel mogelijk  teruggebracht in haar oude staat en ingericht voor haar huidige functie het zeilen met 12 passagiers. Eerst vanuit Monnickendam en later vanuit Hoorn.

2001                 Edam is de thuishaven van 2001 tot 2008. Nog steeds varende met gasten; maar met als uitgangspunt “de ervaring van een impressionistisch schilderij liive” voor deelnemers en toeschouwers.

2005                Na veel gesnuffel in archieven, musea, boeken enz komt bijna de gehele geschiedenis komt boven water compleet met foto.

 

2006                De nazaten van JM Ridderikhof komen aan boord voor een zeiltocht vanuit Edam naar Hoorn. Alwaar ze ook de Riddekhofpanden bezoeken.

 

2009                Verzeild in Friesland, 3 jaar in een jachthaven aan het Sneekermeer. Schipper Paul herstelt van een schouderblessure en kan jammer genoeg niet meer met gasten zeilen.

2012                    Courier terug in Groningen.

 

2023                 130 jaar Courier.

Plaats een reactie